TIP: Jak daleko dojedu na elektrokole? (Jak funguje elektrokolo)

Na otázku v titulku není jednoduchá odpověď, záležet totiž bude na řadě věcí. Začíná to tím, jak velkou kapacitu má baterie – čím větší, tím bude větší šance na dojezd.  AGOGS Gust (má 600 Wh baterií) například udává dojezd až 130 km – ale to platí pro jezdce vážícího 80 kg, střední asistenci (přišlapávání) a terén prakticky bez převýšení (20 metrů na kilometr) a převahou asfaltu (30 % nezpevněný povrch).

POZNÁMKA: Reálně mi AGOGS Gust dává dojezd do 80 kilometrů, ale to obnáší jezdce co má o 22 kilo víc a využívá asistenci podstatně více při jízdě do větších kopců a dost často je i vyhledává. Co navíc, povrch střídá tak půl na půl mezi silnicí a nezpevněným.

Co ovlivňuje dojezd elektrokola

Váha jezdce, čím těžší je, tím větší spotřebu bude kolo mít. Do váhy jezdce počítejte i to, co na kole vozíte – samo elektrokolo je také dost těžké, takže tohle všechno elektromotor „táhne“

Úroveň příšlapu ovlivňuje spotřebu stejně jako když si nastavíte větší jas displeje na mobilu. Čím více si necháváte pomáhat, tím větší spotřeba je. Pracovat s tímhle můžete dost snadno tak, že budete příšlap měnit – šetřit můžete vypnutím při jízdě po rovině či z kopce. Stejně tak se vyplatí snížit příšlap jedete-li po větru.  Pokud máte kolo vybavené boost tlačítkem, tak tam nezapomeňte, že spotřebovává výrazně více.

Po čem jezdíte ovlivní spotřebu tím, že bude klást větší odpor pneumatikám, chcete-li se hodně daleko projet, volte silnice. Při zkoumání lesních či polních cest počítejte s menší výdrží. Tady platí i to, že pokud máte podhuštěné pneumatiky, bude spotřeba také větší a roli hraje i volba plášťů s ohledem na terén.

Terén je zásadní v tom, že pokud budete jezdit po rovině, tak rozhodně dojedete podstatně dál, než když budete trápit kolo (i sebe, elektrokolo samo nejezdí) v kopcovitém terénu.

Počasí, respektive teplota. Jde o baterie, takže nízké teploty snižují výdrž, vysoké teploty nedělají dobře dlouhodobě. O tom ale viz Jak je to s bateriemi u e-kola? Má vliv počasí? Hraje roli teplota? (Jak funguje elektrokolo). A jasně, pojedete-li za silného větru, tak bude dost rozdíl mezi jízdou po či proti větru.

Stáří baterie, respektive počet plných proběhlých cyklů vybití a nabití. Čím je baterie starší a čím více jezdíte (a tím vybíjíte a nabíjíte), tím více bude maximální kapacita baterie klesat. Tady můžete čerpat rozumy z Jak hodně degraduje baterie v mobilu, tabletu či notebooků s ohledem na její stáří?

TIP: Od jakého kola můžete očekávat nejvyšší dojezdy? Ty se středovým motorem, snímáním točivého momentu a baterií 500 Wh a více, ideálně s hladkými silničními pneu. Tady můžete očekávat (v ECO režimu příšlapu) dojezd až 200 km.  Mrkněte do Elektrokola s velkým dojezdem na ekolo.cz, najdete tam výpočty, ale i tipy na ekola na kterých dojedete co nejdál.

elektrokolo-apache-scalp-bosch-performance-cx-2018-4.jpg
APACHE Scalp Bosch Performance patří k elektrokolům s větším dojezdem. Rozhodně si ho někdy alespoň zkuste, hrozně dobře se na něm jezdí.

Použitý elektromotor vše ovlivní tím jakou má spotřebu (na to budete mít vliv jezdec), ale hlavně tím jaký typ to je. Středový pohon je efektivnější, motor v náboji méně. Roli bude hrát i snímač, zda sleduje jen otáčení pedály nebo tlak, sílu jakou jezdec šlape (to druhé umí být podstatně hospodárnější)

Styl jízdy ovlivňuje ještě navíc vedle terénu, ve kterém jezdíte. Časté rozjezdy spotřebují více energie, nevhodná volba převodu hraje také roli. Plynulé a intenzivnější šlapání vám rozhodně pomůže. Ve svůj prospěch můžete využít i to, že se budete snažit jet nad 25 km/h – tam se totiž asistence vypne a šetříte baterii.

Technický stav kola (vedle již zmíněného nahuštění plášťů) také přispívá – prostě mažte, udržujte – řetěz, ložiska, převody, brzdy.

TIP: Co se stane, když mi na elektrokole dojde šťáva vám pomůže znát odpověď na podstatnou otázku. A možná vás bude zajímat, i zda se baterie elektrokola dobíjí při jízdě či při brzdění.

 

 

Reklamy