TIP: Bez brýlí na kolo vůbec nevyrážejte. Tmavé se hodí, ale nemusí být

Jedna z nejzásadnějších položek základní výbavy cyklisty? Brýle. Rozhodně. Důvod je přitom velmi prostý, ochrana očí proti cizím předmětům. Ať už hmyzu (co se rád strefuje i do otevřených úst) ale i kamínkům či prachu. A při jízdě v lese i proti větvičkám, se kterými se můžete poměrně snadno potkat. Brýle navíc chrání i proti větru.

Ten další dobrý důvod je ochrana proti UV záření. Ideální je 98% pohlcování UVA a UVB. Což samozřejmě neznamená, že to nutně musí být brýle tmavé – ty používat můžete, ale při zhoršených světelných podmínkách se stanou nepoužitelné.  Velmi brzy na to přijdete například při jízdě v lese, kdy potřebujete dobře vidět na terén před kolem.

Brýle na kolo by samozřejmě měly být „plastové“ (nejčastěji to bývá polykarbonát), odolné a zároveň pružné/ohebné. V případě pádu nesmí hrozit to, že vás (a zejména vaše oči) brýle poraní. Hodí se i tvrzená skla, přeci jenom letící kamínek může velmi snadno právě skla rozbít a cest jak se dají zorníky poškrábat je na kole opravdu hodně.

Cyklistické brýle mohou být užitečné i tím, že zlepší vidění při jízdě, takže se vůbec nerozpakujte si nějaké skutečně cyklistické koupit. Tady je dobré si všímat i případné světelné propustnosti, tedy kolik procent světla prochází k oku.  Čím nižší procent, tím méně se hodí do dnů bez silného slunce, samozřejmě.

TIP: Koupě brýlí je dobrá i s helmou, musí dobře sedět i s ohledem na ni

Dbejte i na to, aby vám brýle buď přímo dobře seděly, nebo je bylo možné uzpůsobit. Na obličeji musí držet, a to i při otřesech a náhlých pohybech. Počítejte i s tím, že vám mnohokrát upadnou na zem. Brýle by navíc neměly příliš odstávat, příliš volného místa může znamenat, že něco proletí okolo.

Komplikovanější situace nastane pokud potřebujete dioptrické brýle. Pokud skutečně hodně jezdíte na kole, tak tam se vyplatí jít třeba cestou dioptrického klipu, ale existují i sportovní sluneční brýle vyrobitelné v dioptrické variantě.

 

Reklamy