Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

TIP: Mohu s kolem jet Metrem?

Pokud je řeč o tom pražském, tak rozhodně můžete a je to jedna z velmi dobrých věcí. Metrem se totiž snadno dostanete z jednoho konce Prahy na druhý, byť v řadě případů to časově vyjde zhruba nastejno, jako kdybyste to dali na kole. Má to ale zásadní výhodu, nemusíte projíždět místy, kde je pražská doprava kolům zásadně nepřátelská.

Osobně tohle čas od času využívám k přiblížení na Zličín či tamní okolní stanice (z Hloubětína) abych si ušetřil jednu cestu přes Prahu. Cestu zpět už většinou klasicky po povrchu.

Můžete samozřejmě jet jednou trasou Metra, stejně tak jako můžete přestupovat. Byt to druhé je komplikovanější a nepohodlnější. Je vhodné se vyvarovat dopravním špičkám, protože tam pak hrozí, že se nejen budete mít problém dostat do vagonu, ale také problém s pohybem mimo něj.

Na kole (ale ani na koloběžce či podobných věce) se v Metru nesmí jezdit. můžete je pouze vést či nést.

Kolo jde celkem bez problémů přepravovat po jezdících schodech, můžete zkusit využít i výtahy, ale tam pozor. Hodně jich je velmi málo hlubokých a budete muset kolo dát nějak šikmo nebo dokonce zvednout aby se vešlo. Použitelný výtah by měl být označen piktogramem kola, ten kam kolo nepatří naopak značkou zákazovou. A ne, to že tam není zákaz neznamená, že se tam kolo vejde.

V samotné soupravě (vlaku) ale nemůžete jít do všech dveří – to kam jít můžete poznáte podle nálepky na dveřích – zelené kolo znamená, že tam můžete.

Trochu to ještě komplikují nálepky opatřené šipkami – tam vždy platí, že zelený je směr jízdy. Teoreticky se to vztahuje pouze na první a poslední vagon (do posledního je ale možné jít k posledním dveřím prakticky vždy), prakticky tím ale řada vozů je polepená kompletně. Vůbec nezkoušejte vnitřní plošiny, tedy druhé a třetí dveře – tam kola nepatří.

Kolo si po dobu jízdy hlídejte, ideálně ho držte. Metro také může neočekávaně brzdit.

U elektrokola hodně doporučím vypnout baterii (nebo vypnout ovladací jednotku) ještě před vstupem do Metra. Zabráníte tak náhodně aktivaci motoru (červené tlačítko, nebo prosté protočení šlapek nohou).

V Metru samozřejmě není GPS signál, takže pokud se snažíte zaznamenat vaši vyjížďku, tak dostanete nakonec jednu rovnou čáru mezi vstupem do metra a místem vystoupení. Řešit to nejde, musíte zaznamenat případnou cestu k metru a pak další cestu samostatně.

A jak v Cestování s jízdním kolem v metru říká pražský Dopravní podnik, přeprava jízdních kol v Metru je zdarma. Vás samozřejmě ne, vy potřebujete jízdenku nebo tramvajenku.

Tento tip poprvé vyšel 12. února 2021