Na začátku byl problém známý každému druhému městu v republice: den co den ulice plné aut, hluk a smrad, že i ti, kteří by na svou cestu vyrazili pěšky nebo na kole, sednou raději do auta.
Beroun, zhruba 20tisícové město ve Středočeském kraji. A do toho stále ještě začínající nadace se sídlem tamtéž, která ladí svůj profil a zaměření. Psal se přelom roku 2018-2019. Loni v létě už se do ulic Berouna i okolních obcí slavnostně rozjela flotila 100 sdílených elektrokol Nextbike a Nadace Tipsport vzápětí podpořila uživatele bikesharingu i ve všech dalších městech České republiky, kde Nextbike působí.
Od té doby mají jenom v Berouně společně na pomyslném počítadle prvních bezmála 120 000 jízd, v celé republice téměř dva miliony a kola s logy Nextbike a Nadace Tipsport jezdí ve 23 městech, takže usnadňují mobililitu bezmála 3 milionům lidí po celé České republice. Stačí na to aplikace v mobilním telefonu.
Šlo to snadno?
Jaký má to partnerství smysl?
Co bylo těžší, než se původně zdálo?
Odkud naopak přišlo nečekané zadostiučinění?
A hlavně, kam spolu Nextbike a nadace Tipsport míří dál a proč věří, že firmy a nadace by se neměly bát dělat věci, které pomáhají městům a lidem, kteří v nich žijí?
Tahle krátká případová studie je podanou pomocnou rukou pro všechny, kteří zatím váhají.
“Začátky byly fakt náročné, místy až punk. Spouštěli jsme s Nextbikem projekt, který neměl v České republice obdobu, protože s ohledem na členitou geografii Berouna a okolních obcí jsme chtěli nasadit elektrokola, aby celou flotilu mohlo komfortně používat co nejvíce lidí, bez jakýchkoliv omezení,” vzpomíná ředitelka Nadace Tipsport Lucia Štefánková a jedním dechem dodává: “Když se dnes ohlédnu, stálo to za to. Nadace Tipsport se profiluje jako někdo, kdo zlepšuje život ve městě a doprava, pokud jí pomůžete zorganizovat jinak než všudypřítomnými auty, má na kvalitu měst zásadní vliv. Sdílená mobilita jako jsou kola a elektrokola do toho perfektně zapadají. A ti, co se přidají teď, už mají velkou výhodu, protože jsme prošlapali cestičku pro rozjezd bikesharingu v mnoha dalších městech.”
“Začátky byly fakt náročné, místy až punk. Spouštěli jsme s Nextbikem projekt, který neměl v České republice obdobu. Když se dnes ohlédnu, stálo to za to. A ti, co se přidají teď, už mají velkou výhodu, protože jsme prošlapali cestičku pro rozjezd bikesharingu v mnoha dalších městech.”
Nejčastější obavy partnerů kolem? Někteří se v Berouně báli o bezpečnost a možných úrazů, jiní měli pochybnosti, jak sdílená kola lidé ve městě přijmou a zda je vůbec budou používat. Když se táhla výstavba přípojek elektřiny pro dobíjecí terminály, vypadalo to na lince nadace – město Beroun – Nextbike smutně. “Jenže nakonec to bylo společné dílo a pánové z Nextbiku ukázali, jak jsou flexibilní a umějí na situaci reagovat. Odměnu dnes vidíme každý den v ulicích Berouna.”
Po slavnostním rozjezdu na konci července 2020 nasbírala flotila hned odpoledne 247 jízd, o den později 375 a bylo jasné, že sdílená kola v Berouně a okolních obcích Hýskov, Králův Dvůr a Tetín pojedou. Nejčastěji je lidé využívají v ranní a odpolední špičce na cesty do práce, přes poledne potom na kratší jízdy po městě včetně obědů.
“Díky souhře s Nextbikem máme kdykoliv přístup do statistik, takže můžeme společně číst, jak lidé kola využívají a co případně zlepšit,” říká ředitelka Nadace Tipsport a dodává: “V Berouně máme například velmi vyrovnané využívání od pondělí do neděle, jezdí se do práce i na výlety do okolí, to bývá v některých městech jinak. Záleží zkrátka na celkovém organismu města. Každopádně, dovedete si představit, jak by město a život v něm vypadaly, kdyby všechny ty jízdy probíhaly autem?”
Co začínalo jako průkopnický projekt v jednom městě se v tandemu Nextbike – Nadace Tipsport velmi rychle rozšířilo do celé republiky. V Berouně nadace financuje prvních 15 minut zdarma pro všechny, zároveň se stala partnerem stříbrno-modré flotily sdílených kol ve všech městech od Písku po Havířov, kde nyní Nextbike působí. Nadace Tipsport lidem přispívá na zvýhodněné předplatné; namísto za 200 korun měsíčně tak může mít kdokoliv v republice neomezený počet jízd do 30 minut v Praze, Brně, Olomouci a dalších dnes už 19 městech jen za 149 korun měsíčně. “Věříme, že má smysl pomáhat odstraňovat bariéry a tohle je jeden ze způsobů. Letos jsme zase přidali inovací a kromě zvýhodněných tarifů ještě dáváme všem, kteří s Nextbikem v Česku jezdí, balík 150 000 jízd zdarma. Zda zrovna na vás vyšel tenhle bonus se člověk dozví po skončení jízdy přímo v aplikaci Nextbike; je to takové hravé překvapení. A také ukázka, jak dobře naše spolupráce s Nextbikem funguje. Můžeme společně kreativně vymýšlet,” popisuje Lucia Štefánková inovaci pro rok 2021. A přání do budoucna? “Aby příklad naší nadace inspiroval i další firmy a nadace. Aktivní a udržitelná mobilita je pro mne součástí společenské odpovědnosti, stejně jako otevřené sdílení našeho know-how. Jsem ráda, že náš příklad už inspiroval radnici na Kladně, a o zkušenosti se rádi podělíme i s dalšími. Stačí se ozvat nebo vyrazit do Berouna,” shrnuje ředitelka Nadace Tipsport dosavadní přínos zapojení do projektu s Nextbikem.
5 tipů pro další nadace a firmy od ředitelky Nadace Tipsport
- Risk je zisk. Na začátku to s elektrickými koly v Berouně bylo složité, nikdo v republice nic takového před námi nedělal. Spousta obav, jak to vůbec město i lidé v něm přijmou. Jenže když vnitřně víte, že něco jako bikesharing ve světě dávno dobře funguje, a máte dobré partnery, dá se to překlenout snadněji. Od prvního dne, kdy elektrokola vyjela, potom projekt překonal všechna očekávání. A obavy zmizely. Nadobro.
- Něco nenaplánujete. Ta radost, když se vám “sama od sebe” objeví sdílená kola i před našimi pobočnými kancelářemi v Praze? K nezaplacení. Prestižní ocenění Lemur v rámci České ceny za public relations? To v plánu nebylo. Že volají starostky z dalších obcí, jak by se mohly zapojit? Co chtít víc?
- Kolegové jako zákazníci. Často jako první přemýšlíme o lidech “tam venku”, a přitom pod nosem máme své vlastní kolegy, interní zákazníky. Jenom v Berouně jich má Tipsport přes 600 a díky flotile sdílených elektrokol se jejich přesuny po městě výrazně zjednodušili, nemusejí brát auto a projedou se. Koneckonců, dobíjecí stanice u centrály firmy patří trvale mezi nejvyužívanější ve městě. Kolik dalších firem, univerzit či velkých úřadů, které by si mohly zlepšit mobilitu vlastních zaměstnanců, ještě po republice je?
- Netřeba vynalézat kolo. Doslova. Sama jsem kola jako běžný dopravní prostředek znala z doby, kdy jsem žila v Nizozemsku. Proč by to tak nemělo fungovat i v českých a moravských městech? Při rozjezdu flotily elektrických kol a dobíjecích terminálů v Berouně jsme si prošli řadou divokých momentů a dnes víme mnohem lépe, jak na to. Proč bychom se o to nepodělili s ostatními? Ať Beroun poslouží i ostatním jako inspirace a laboratoř moderní městské mobility 21. století. Stačí přijet, rádi pomůžeme dalším.
- Máme pořád co zlepšovat. Společná komunikace? Společné aktivity? Je toho spousta, co máme s Nextbikem ještě před sebou. Jsme přece jenom stále mladá nadace a rosteme postupně. Důležité je nebát se jít za tématem vytrvale. Firmy a nadace by se neměly bát podporovat projekty, které mění zaběhané pořádky jenom proto, že si třeba někdo na začátku neumí představit, jak by to zrovna u něj fungovalo. Bikesharing mění města k lepšímu a přitom je pořád ještě tolik českých měst, firem a nadací, kterým by zapojení do něj slušelo. Jsme rádi, že my s Nadací Tipsport u toho můžeme být.