V kolika městech jezdí elektrokoloběžky a kde funguje carsharing? Asociace Mobilní Česko představuje Index udržitelné mobility, který bude v pravidelných intervalech sledovat rozvoj alternativních prostředků osobní dopravy v českých městech.
Sdílená mobilita zažívá skutečný boom, ať už se jedná o služby odvozu autem, komunitní využívání vozidel či sdílená kola a elektrické koloběžky dostupné přes mobilní aplikaci. Asociace Mobilní Česko, která sdružuje evropskou přepravní platformu Bolt, pronajimatele elektrických skútrů Blinkee.city a českobudějovický carsharing GoDrive, proto vydává první shrnutí stavu alternativní osobní dopravy v Česku pod názvem Index udržitelné mobility. Vypočítává, v kolika českých městech jsou k dispozici služby mikromobility, carsharing a alternativní taxi, i kolik provozovatelů na českém trhu působí.
Sdílené kolo či elektrokoloběžku si tak lze vypůjčit v 34 městech po celé republice s tím, že ve 28 městech jsou k dispozici sdílená kola nebo elektrokola, a ulice 20 měst brázdí elektrické koloběžky. Narazit na ně tedy lze nejen v Praze, Brně nebo Ostravě, ale také v menších městech. Tím nejmenším jsou Boskovice, kde jezdí zelené koloběžky platformy Bolt. Celkem v Česku působí 8 provozovatelů kol, elektrických kol nebo koloběžek, pouze 2 společnosti včetně Boltu však nabízí elektrokola a koloběžky. Dvě služby u nás provozují sdílené elektrické skútry, zatím ale jen v Praze.
Carsharing je k dispozici v 10 českých a moravských městech, ve kterých sdílené automobily nabízí celkem 7 různých služeb. 5 z nich působí jen v jednom městě, jako GoDrive v Českých Budějovicích nebo Karkulka, carsharing Plzeňských městských dopravních podniků. Ve 30 městech působí alternativní taxislužby založené na mobilních aplikacích tří různých platforem, mezi které patří také Bolt. Alternativní taxi si lze přivolat ve všech 13 krajských městech i těch menších, jako je Nový Jičín, Ústí nad Orlicí nebo třeba Kralupy nad Vltavou.
„Současná podoba osobní dopravy ve městech je neudržitelná. Automobily nejenže znečišťují ovzduší a přispívají ke změně klimatu. Auta v osobním vlastnictví navíc ve městě průměrně kolem 95 procent času jen parkují, zpravidla na několika různých místech v průběhu dne, takže na jeden automobil připadne až osm parkovacích míst. Jenže aby se v našich městech nadále dobře žilo, místo parkování potřebujeme více zeleně, vždyť v okolí stromů bývá v horkých letních dnech i o dvacet, pětadvacet stupňů méně. Moderní alternativy k vlastnění automobilu tak všestranně přispívají ke kvalitě života v našich městech, a Index udržitelné mobility bude tento trend dokumentovat,” říká Soňa Stloukalová, prezidentka asociace Mobilní Česko a Country manažerka pro Českou republiku ve společnosti Bolt.
„V celém západním světě přestává být vlastnění vozu pro život ve městě nutné, lidé se ho zříkají z mnoha důvodů, od etických po ty praktické. Například ve Vídni nevlastní automobil bezmála polovina domácností, a každý šestý Rakušan alespoň občas využije carsharing. Služeb tohoto druhu ostatně u sousedů působí tucet, a to nepočítám bezpočet komunitních a neziskových carsharingových iniciativ. Z Indexu udržitelné mobility tedy vyplývá, že co se sdílení vozů týče, máme toho v Česku hodně co dohánět. Asociace Mobilní Česko přitom chce přispět k celé řadě alternativ vlastnění automobilu, a pomáhat zlepšovat dopravu ve městech prostřednictvím moderních technologií,” říká Ondřej Zenkl, zakladatel českobudějovické carsharingové služby GoDrive.
O Mobilním Česku
Platforma Mobilní Česko byla založena v červnu 2021 s cílem pomoci proměnit města směrem ke zvýšení kvality života jejich obyvatel. Ulice obsazené zaparkovanými vozy, které 90 procent času stojí nevyužity, nejsou dobrým místem pro život. Mobilní Česko je seskupením firem se stejným smýšlením a podobnou vizí – pomáhat zlepšovat dopravu v městech prostřednictvím moderních technologií, využívání dat a sdílení namísto vlastnění.
Další informace najdete na www.mobilnicesko.cz