Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

Elektrokola v roce 2023:Prodeje poklesly. Spotřebitel je pánem situace

17.1.2024  PRAHA –  Podle aktuálních informací od hlavních výrobců na trhu nastal, po dvou velmi úspěšných covidových letech, v roce 2023 v Česku útlum prodejů jízdních kol tak i elektrokol. V tuzemsku se jedná o převážně rekreační a sportovní prostředek a proto byl propad prodejů větší, než v západní Evropě. 

Odborný časopis Bike Europe ve spolupráci s prodejcem elektrokol ekolo.cz se dotazovali na konci loňského roku více než 50 českých výrobců a zastoupení cyklistických značek na trhu s elektrokoly. 

Pokles prodejů v porovnání s rokem 2022 je 15%, což představuje asi 110 000 kusů ve srovnání se 130 000 před loňskými prodanými kusy. Podíl elektrokol na celkových prodejích jízdních kol zůstává okolo 35%. Ještě před rokem se očekával růst prodejů elektrokol o minimálně 10%, jak tomu zatím bylo vždy od roku 2017, kdy Jakub Ditrich data o prodejích sleduje a publikuje. 

Pozitivní je, že se jedná o nižší pokles prodejů, než ukazuje výrazný skeptický sentiment na trhu. Je pravděpodobné, že asi 30% z reportovaných  „vyrobených a prodaných“ kusů je stále na skladech u distributorů a prodejců a negativně tak ovlivní objednávky ještě v 1. a 2. kvartálu roku 2024. 

Největší značkami elektrokol na českém trhu zůstávají Crussis, MTF, Superior/Rock Machine a Apache. 

Elektrokola české výroby

Ještě vyšší propad zaznamenala elektrokola vyrobená v ČR a určená na export (zejména jako OEM výroba pro zahraniční značky). Ta klesla z 300 000 kusů v roce 2022 na cca. 250 000 exportovaných kusů v roce 2023, i když kapacita výroby elektrokol je u nás mnohem (asi třikrát) vyšší.

Bohužel dostupnost a cena pracovní síly v ČR není tak dobrá jako v jiných zemích a proto většina investic do finální montáže kol a projektů souvisejících s mikro-mobilitou končí v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Pobaltí.

Mezi největší exportéry elektrokol v naší zemi patří společnosti Bike Fun – BFI, Hartje, BPS Bikes, 4EVER, Totem Bikes a Leader Fox (v pořadí podle objemů výroby).

Jsou elektrokola „levná“ ?

Na základě maloobchodních údajů (2022) byla průměrná cena elektrokola v Německu 3.570 EUR. Podle neoficiálních údajů, shromážděných od specializovaných maloobchodů a e-shopů v Česku činil loni cenový průměr 76.800 Kč – asi 3.118 €. To svědčí o faktu, že tuzemský spotřebitel má rád a preferuje kvalitní a dražší elektrická kola. 

Na rozdíl od většiny komodit na trhu se jízdních kol a specificky elektrokol v podstatě nedotkla loňská dvouciferná inflace. Stejný model elektrokola lze nyní koupit za totožnou, nebo dokonce nižší cenu, než na konci roku 2022. 

Navíc, až na výjimky,  je dostupnost kol i před začátkem sezóny velmi dobrá a obchodníci jsou proto motivováni nuceni nabízet velmi podstatné slevy. Tento, pro kupující příznivý, stav bude trvat až do vyprodání aktuálních skladových zásob, což nastane dle interního odhadu společnosti Shimano v polovině roku 2024.