Do školy společně na kole každý den? Žáci vídeňských škol pravidelně vyráží do škol v organizovaných skupinách s dospělými. Pevně stanovené trasy mají vytyčené i zastávky, kde se lze ke skupině připojit. Děti se díky tomu odmala učí udržitelnějšímu pohybu po městě a odpadá fenomén mamataxi.
7:30 náměstí, 7:35 fotbalové hřiště, 7:40 poliklinika, 7:50 základní škola. Nejedná se o vzorový jízdní řád školního autobusu, ale takzvaného vídeňského bicibusu neboli organizované cyklojízdy z domova do školy. Podobně jako autobusová linka mají i vídeňské školní cyklojízdy pevně danou trasu a zastávky, na nichž se mohou připojit další děti a rodiče. Všichni hromadně ve skupině jedou na kolech až ke škole, kde děti zaparkují kola a přesunou se do budovy na výuku.
Každá jízda má pevně daná pravidla. Dospělý doprovod například zajišťuje bezpečný průjezd křižovatkami. O dobrou náladu se stará i hudba z reproduktorů na některých z kol. Zúčastněné děti navíc na konci jízdy mohou dostat razítko do sběratelské knížky.
Přesně tak nyní stále častěji vypadají ranní hodiny školních dní v několika vídeňských čtvrtích. Podle rakouské televize ORF se organizované cyklojízdy již staly koloritem sousedství. Místní se po cestě zdraví s dětmi, o údržbu a opravy kol se starají lokální cykloservisy. Účast na školní cyklojízdě je bezplatná a některým rodičům se navíc podařilo získat i kola pro zapůjčení rodinám, které by si účast jinak nemohly dovolit.
První cyklojízda vznikla z nouze
Školní cyklojízdy ve Vídni při tom vznikly z nouze. Když v září 2023 základní škola ze čtvrti Hernals musela kvůli dvouleté rekonstrukci přestěhovat výuku asi 300 dětí do vedlejšího Ottakringu, začali rodiče hledat spolehlivý způsob, jak děti do školy dopravit. Ranní dopravní špička a vysoké vytížení tramvají způsobovaly dětem na cestě značné obtíže. „Můj syn nastoupil, zase vystoupil, nezbylo na něj místo a nechal svou malou sestru uvnitř samotnou,“ popisoval pro ORF Michael Doberer, jeden ze spoluzakladatelů školních cyklojízd ve vídeňském Hernalsu. Co vzniklo jako společná jízda pár rodin, se rychle rozšířilo a ranní školní cyklojízdy na severu Vídně se nyní účastní asi 60 dětí a dospělých průvodců.
Vedle denní cyklojízdy v Hernalsu nyní po ránu do ulic vyráží i dalších 10 organizovaných skupin. V sousedním Döblingu zatím jezdí jednou měsíčně a za policejního doprovodu. Na denní jízdu už ale narazíte i v centrálněji položené čtvrti Fünfhaus a v nejjižnější vídeňské čtvrti Liesing každodenně funguje dokonce několik skupin neboli linek.
Zrození myšlenky ve Vídni umožnila novela silničního zákona z roku 2022, díky níž mohou dospělí jezdit s dětmi na kolech na skoro všech silnicích. Myšlenka se do Vídně rozšířila z Barcelony, odtud také ve Vídni používaný název bicibus neboli cyklistický autobus. Vedle rakouské metropole se však bicibusy objevují i v řadě dalších měst napříč Rakouskem, Evropou či celým světem.
Rodiče si pochvalují, že ranní společné cyklojízdy dětem pomáhají seznámit se s kolem jako dopravním prostředkem již v raném věku, ale také přispívají k rozvoji sebevědomí a zdraví, ale také k bezpečnosti silničního provozu. Hromadné jízdy navíc podle zúčastněných přináší také pozitivní sociální dopad.
Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze podporuje výměnu zkušeností a spolupráci mezi Vídní a Prahou a také do Česka přináší novinky z rakouské metropole. Vienna Offices působí také v Bělehradě, Berlíně, Bratislavě, Budapešti, Krakově, Lublani, Sarajevu, Sofii a Záhřebu.