Jak na kole přehazovat? Jak funguje přehazovačka? Jak na kole řadit?

Co je přehazovačka asi víte. Na zadním kole je k dispozici několik (pět a více) různě velkých ozubených koleček a pomocí přehazovačky (s užitím páčky či mechanismu na pravé straně řidítek) můžete řetěz posouvat (přehazovat) na jednotlivá kolečka (všem dohromady se říká pastorek ale i kazeta). Stejně tak můžete mít různě velká ozubená kola u šlapek (tady se jim říká převodník a mechanismu co posunuje řetěz přesmykač), Většinou dvě či tři, výrazně se lišící ve velikosti. Tam pomocí jiné páčky či mechanismu (na levé straně řidítek) také můžete přehazovat  řetěz.

x-pexels-photo-black-bicycle-326678-bicycle-bike-black-326678.jpg

Funguje to docela jednoduše, ale až to budete učit dítě či manželku, tak zjistíte, že tenhle jednoduchý princip pro ně bude velmi složitý a navíc budou zapomínat na potřebu přehazovat – ta potřeba je tam navíc občas i poněkud prediktivní, tedy včas si přeřadit když se blíží kopec či se budete rozjíždět na křižovatce.

Platí, že levá páčka na řidítkách přehazuje řetěz u šlapek – u toho platí, že čím větší nastavené ozubené kolo, tím větší rychlost ale také těžší šlapaní.

Pravá páčka přehazuje zadní kolečka, tam to platí přesně opačné – čím větší kolo, tím menší rychlost a lehčí šlapání.

TIP: Na řidítkách narazíte na páčkové nebo otočné řazení. To posledně jmenované je hůře použitelné a pokud dnes kupujete kolo, jděte po kolech s řazením páčkovým. Dnešní pákové řazení funguje tak, že tlačením palcem „vytahujete“ řetěz na větší kolečka a ťuknutím na další samostatnou páčku ho „shazujete“ na menší kolečka

Základní pravidla

Zásadní je, že řadit musíte současně se šlapáním (neplatí pro systémy řazení v náboji). Pokud se chcete dostat přes několik koleček, tak to dělejte postupně a ohleduplně, nejlépe ne v okamžiku kdy se musíte mohutně opírat do šlapek.

Jízda do kopce? Vpředu menší kolečka (čím větší kopec tím menší kolečko) pokud je máte. Vzadu některé z větších koleček (horní polovina)

Jízda po rovině? Vpředu větší až největší kolečko, vzadu střed až menší kolečka.

Jízda z kopce? Vpředu největší kolečko, vzadu spodní polovina až po nejmenší kolečko.

Pokud nemáte více koleček u šlapek, tak je to výrazně jednodušší, řešíte jen zadní kolečka. Čím větší zvolíte, tím větší stoupání. Čím menší zvolíte, tím větší klesání.

Pokročilejší pravidla

Při řazení bývá dobré příliš nekřížit řetěz,  výrazněji se totiž opotřebovává – což znamená například nejmenší vpředu a nejmenší vzadu (nebo opačně největší vpředu a největší vzadu). Po určité době stejně zjistíte, že ony vhodné kombinace jsou dány terénem a jízdou.

Dobré je opravdu přehazovačku (přehazovačky) používat – co nejvíce využít všechny kolečka. Pomůžete tím rovnoměrnějšímu opotřebení, byť nutné dodat je, že nejvíce se opotřebovává řetěz tak jako tak.

Moc nepomůžete ani jízdou na příliš těžké převody (tedy ty na kterých se vám špatně šlape a musíte se více opírat do šlapek). Snazší převod znamená pak i rychlejší šlapání a tím i lepší vliv na zdraví a hubnutí. Chcete-li to ještě jinak, těžší převody (velké vpředu, malé vzadu) vám budují svaly na nohách, lehčí převody (velké/menší vpředu, větší vzadu) umožňují šlapat rychleji a jsou tedy lepší pro kardio styl cvičení.

TIP: Pokud prozatím moc neumíte řadit, najděte si dlouhý rovný úsek bez provozu a prostě věnujte čas tomu, že si postupně zkoušíte řadit a sledujete jak se jednotlivé kombinace projevují.

Další užitečnosti

Před zastavením si vždy přeřaďte na lehčí převod (tj. ideálně vzadu největší či druhé největší kolečko, vpředu nechat největší). Výrazně si tím usnadníte rozjezd. Vpředu nejlehčí (nejmenší kolečko) převod využijte pokud vás čeká rozjezd do kopce.

Pokud už máte starší kolo, tak občas snaha o přeřazení nevyvolá posun řetězu – pokud tlačíte palcem (taháte nahoru), tak ještě mírně zatlačte, řetěz se zpravidla dotáhne o kolečko výše (naučte se mechanismus poslouchat). Pokud nepadá dolů, tak zkuste spadnou o dvě dolů a vrátit se – zlobí-li to ale hodně, je čas na servis, tj. seřízení přehazovačky.

Nezapomínejte na údržbu – tady hlavně na mazání řetězu (kolečka vzadu ani vepředu se nikdy nemažou) a jeho čištění. Stejně tak čištění přehazovaček a jejich mazání (to bude méně časté). Opotřebený řetěz či ozubená kolečka mohou také vést k obtížím při řazení.

TIP: Jízda na kole a Jízda na elektrokole jsou přehledy tipů o tom jak jezdit (a nejezdit)

Reklamy