Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

TIP: Jak poznám, že je čas vyměnit řetěz?

Všechno co máte na kole vydrží určitou dobu, ovlivněnou hlavně tím, jak hodně na kole jezdíte, jak některé součásti udržujete. Řetěz je jedna z hodně namáhaných součástí a jeho životnost tedy ovlivní i to jak silně šlapete i v jakém terénu jezdíte. Opotřebovává se soustavně třetím na předních i zadních ozubených kolech, každým přehazováním, silné šlapání ho navíc namáhá tahem.

Právě namáhání tahem vede postupně k prodlužování řetězu – což umožňuje velmi snadno poznat kdy je vhodné řetěz vyměnit. Speciální měrka opotřebení řetězu (vlastně takové ocelové pravítko. říká se mu i „kalibr na řetěz“) usnadní poznání kdy už je řetěz příliš roztažený.

merka-opotrebeni-retezu.jpg

Použít můžete i klasickou šupléru, posuvku – tam nastavíte míru 132 mm a vložíte mezi články řetězu a roztáhnete – jakmile dosáhnete 133 mm, je potřeba řetěz vyměnit, ideální je ale vyměnit ho ještě dříve (doporučuje se 132,6 mm).  Měřte na více místech, protažení nemusí být rovnoměrné.

TIP: Co zkontrolovat, než vyrazíte na cestu na kole?

Nutnost výměny řetězu nepoznáte podle počtu ujetých kilometrů, ale pokud jde o silniční kolo, správně mažete a jezdíte spíše za dobrého počasí, tak klidně i 5000 kilometrů. MTB v terénu, bahně i písku může ale znamenat nutnost výměny i po 1000 km.

Nutnost výměny řetězu poznáte i podle toho, že vám přeskakuje na ozubení nebo vydává setrvale podivné zvuky – tady ale nezapomínejte na nutnost řetěz promazávat. Přeskakování při řazení může být také dobrý ukazatel, ale může jít o nutnost seřídit přehazovačku nebo kabeláž. Podivné zvuky ale mohou znamenat i to, že bude potřeba vyměnit kazetu či převodníky – mohou tam být už tak hodně obroušené zuby (jsou-li do špičky, tak zcela jistě vyměňujte), že s řetězem „nespolupracují.“.

POZNÁMKA: Opotřebený řetěz více poškozuje ozubení a snižuje se kvalita řazení. Přináší také vyšší riziko roztržení řetězu někde na cestě. Čím déle budete jezdit s opotřebeným řetězem, tím spíše možná budete muset vyměnit i už příliš opotřebené ozubení vpředu i vzadu.

Tento tip poprvé vyšel 13. října 2019