Všechno co máte na kole vydrží určitou dobu, ovlivněnou hlavně tím, jak hodně na kole jezdíte, jak některé součásti udržujete. Řetěz je jedna z hodně namáhaných součástí a jeho životnost tedy ovlivní i to jak silně šlapete i v jakém terénu jezdíte. Opotřebovává se soustavně třetím na předních i zadních ozubených kolech, každým přehazováním, silné šlapání ho navíc namáhá tahem.
Právě namáhání tahem vede postupně k prodlužování řetězu – což umožňuje velmi snadno poznat kdy je vhodné řetěz vyměnit. Speciální měrka opotřebení řetězu (vlastně takové ocelové pravítko. říká se mu i „kalibr na řetěz“) usnadní poznání kdy už je řetěz příliš roztažený.
Použít můžete i klasickou šupléru, posuvku – tam nastavíte míru 132 mm a vložíte mezi články řetězu a roztáhnete – jakmile dosáhnete 133 mm, je potřeba řetěz vyměnit, ideální je ale vyměnit ho ještě dříve (doporučuje se 132,6 mm). Měřte na více místech, protažení nemusí být rovnoměrné.
Nutnost výměny řetězu nepoznáte podle počtu ujetých kilometrů, ale pokud jde o silniční kolo, správně mažete a jezdíte spíše za dobrého počasí, tak klidně i 5000 kilometrů. MTB v terénu, bahně i písku může ale znamenat nutnost výměny i po 1000 km.
Nutnost výměny řetězu poznáte i podle toho, že vám přeskakuje na ozubení nebo vydává setrvale podivné zvuky – tady ale nezapomínejte na nutnost řetěz promazávat. Přeskakování při řazení může být také dobrý ukazatel, ale může jít o nutnost seřídit přehazovačku nebo kabeláž. Podivné zvuky ale mohou znamenat i to, že bude potřeba vyměnit kazetu či převodníky – mohou tam být už tak hodně obroušené zuby (jsou-li do špičky, tak zcela jistě vyměňujte), že s řetězem „nespolupracují.“.
POZNÁMKA: Opotřebený řetěz více poškozuje ozubení a snižuje se kvalita řazení. Přináší také vyšší riziko roztržení řetězu někde na cestě. Čím déle budete jezdit s opotřebeným řetězem, tím spíše možná budete muset vyměnit i už příliš opotřebené ozubení vpředu i vzadu.
Tento tip poprvé vyšel 13. října 2019