Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

Ochrana cyklistů v novém silničním zákoně. Bude elektrokolo mít SPZ a jezdec řidičák?

Na iDnes.cz v Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky zmiňují připravovaný nový silniční zákon. Ten ve kterém se objevil onen tolik emoce vyvolávající požadavek na 1.5 m odstup aut od kol při předjíždění.

Nově se tam objevuje i definice kdo je cyklista (ten kdo řídí jízdní kolo) a zmíněný 1.5 m odstup začíná vypadat mírně jinak. M

  • Motorové vozidlo jedoucí do 30 km/h musí nechat nejméně 1 m
  • Při vyšší rychlost 1.5 m
  • Pokud to ale s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků není možné, tak nesmíte předjíždět cyklistů 

Nově se objevuje přeřazení „dvoukolových vozidel s konstrukční rychlostí nad 25 km/h“ do řidičského oprávnění AM. Což mimo jiné znamená i nutnost registrační značky, povinné přilby a otázkou je i jak to bude s povinným ručení (to zmiňován není). 

Jestli tam ale je vážně míněno „konstrukční rychlostí nad 25 km/h“ tak míříme k velkým problémům, pokud by se to týkalo elektrokol (a elektrických koloběžek).

Otázkou je, co se bere jako konstrukční rychlost „nad 25 km/h“. Protože elektrokola (ale i obyčejná kola) tuto rychlost běžně překračují. A také to, jak se uplatní různorodé výjimky v Unijních i místních předpisech

PS: L1e (motocykly) jsou „lehká dvoukolová motorová vozidla“ – motokola a dvoukolové mopedy.