Občas mám zlozvyk, že skútru řeknu moped, ale neměl bych to dělat. Ono to totiž je sice trochu podobné, ale zároveň také zásadně rozdílné.
Moped
Moped má obvykle menší motor (do 50 cm³) a jeho maximální rychlost je často omezena na přibližně 45 km/h. V některých zemích je moped považován za vozidlo s pomocným motorem, a proto může být řízen i bez řidičského oprávnění na motocykly, ale s určitými omezeními.
Moped je často jednodušší konstrukce, která zahrnuje pedály, takže může být poháněn jak motorem, tak lidskou silou (fakt nechcete, ale budiž).
Tradiční mopedy připomínají kombinaci bicyklu a motocyklu. Právě slovo moped je výsledkem kombinace slova motor a pedály.
Moped je ideální pro krátké jízdy, zejména ve městech, kde je rychlost omezená a není potřeba velký výkon.
Na moped je nutné si hradit povinné ručení a jeho ho možné řídit s průkazem na motorku skupiny AM už od 15 let. Moped jsou běžné i bez SPZ a není nutné vozit lékárničku.
Najdou se i mopedy bez pedálů. A aby toho nebylo málo, tak omezené na rychlost 25 km/h dost stejně jako je to u elektrokol. A tam se to také obejde bez řidičáku.
Skútr
Skútr může mít motor s větším objemem (50 cm³ a více) a není tak striktně omezen na nízké rychlosti. Výkonnější skútry mohou dosahovat rychlosti až kolem 100 km/h nebo více. Setkávat se budete běžně se skútry s objemem 125 cm³ a důvod bude prostý, na jejich řízení není třeba řidičák na motocykl, stačí běžný na automobil. Vyšší objem už toto zpravidla vyžaduje (s výjimkou skútru s dvojící předních kol).
Skútr má charakteristickou konstrukci s plochým podlahovým prostorem, kde jezdec sedí s nohama vedle sebe. Nemá pedály a je navržen primárně pro pohodlnou jízdu na krátké a středně dlouhé vzdálenosti.
Skútr je tak vhodný pro městský provoz, ale díky vyššímu výkonu a pohodlnějšímu uspořádání může být používán i na delší vzdálenosti a rychlejší cesty.
Na původu slova skútr je zajímavé to, že pochází z anglického scooter, tedy označení pro koloběžky (a také se tak stále používá).
Na skútr je také nutné si hradit povinné ručení. Skútr lze mimochodem řídit od 16 s řidičákem A1 (lehké motocykly s objemem do 125 cm³ a výkonem nejvýše 11 kh, kam patří právě skútry). Klasický řidičák B platí pro tytéž parametry, ale skútr musí mít automatickou převodovku. A poslední co je vhodné dodat, skútr bude mít vždy SPZ a ve výbavě musíte mít lékárničku.
PS: Skútr lze mít i v “dámském” provedení. Na rozdíl od výše uvedeného bude mít plošinu pro nohy bez střední vyvýšené části. Ideální pro nástup v sukních
Další tipy týkající se skútrů
-
TIP: Můžete skútr zaparkovat na chodníku? A můžete vůbec se skútrem na chodník?
Tohle je jednoduché, skútr na chodníku parkovat nesmíte a pokud to děláte, můžete se lehce potkat s následkem. Pokutou. A některé pražské městské části dokonce…
-
TIP: Jak omrknout kde parkovat se skútrem ve městě jako je (například) Praha?
Skútr je v Praze užitečná věc v tom, že můžete parkovat i na placených místech a neplatit vůbec nic. Ideálně tak abyste zabrali co nejméně…
-
TIP: Potřebná výbava pro skútr (i motorku): Držák na mobil? Quad Lock
Před mnoha a mnoha lety jsem na doporučení pořídil Quad Lock na elektrokolo. A zjistil, že to fakt funguje perfektně a drží a drží celé…
-
TIP: Potřebná výbava pro skútr (i motorku): Plachta
Jedna z dost zásadních věcí do výbavy k vašemu skútru je plachta. Sloužit bude kdykoliv někde odstavíte skútr a chcete ho chránit – proti dešti…
-
TIP: Jaký je rozdíl mezi mopedem a skútrem?
Občas mám zlozvyk, že skútru řeknu moped, ale neměl bych to dělat. Ono to totiž je sice trochu podobné, ale zároveň také zásadně rozdílné. Moped…