Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

TIP: Jak na kole správně brzdit?

Připadá vám řešení správného brzdění na kole jako věc zbytečná, kterou přece každý zná? Chyba lávky, možná to budete chtít vysvětlit někomu neznalému a už vám vůbec nedochází, že to má nějaké zákonitosti. Možná ale neuškodí si prostě ty zákonitosti připomenout. Pár důležitých věcí tu totiž je.

To první, nejpodstatnější, velmi dobře se naučte, která brzda je přední a která zadní. Pokud se totiž rozhodnete prudce brzdit jen tou přední, tak máte velmi velkou pravděpodobnost, že přeletíte přes řídítka. Což, věřte, je něco co rozhodně nechcete.

Problém je, že právě přední brzda je ta, se kterou se brzdí nejefektivněji – potřebujete li opravdu rychle zabrzdit, je nutné použít zejména přední brzdu (a zároveň můžete pomocí zadní, která ale sama stačit nebude a navíc by neměla brzdit víc, než přední). Tady se prostě musíte naučit včas uvolnit stisk – včas podle toho, že se vám podařilo ztratit kontakt zadního kola se zemí/vozovkou a za chvíli by následoval onen přelet přes řídítka.

Jedna z věcí zabraňující přeletění přes řídítka při prudkém brzdění přední brzdou je, že se pokusíte těžiště posunout co nejvíce dozadu a zároveň co nejvíce zapřeli paže proti řídítkům.

POZNÁMKA: Některá čísla říkají, že při jízdě po rovině přední brzda má až 70 procent brzdného efektu, zadní pouze 30 procent.

Při použití obou brzd si dejte pozor, nestejnoměrné brzdění může velmi snadno vést k tomu, že se začnete smýkat a ani to není něco, co dopadne dobře.

Nebrzděte kolem, na kterém je prázdná či vyprazdňující se duše – tady hrozí svléknutí pláště z ráfku.

Nepodceňujte to, že se ráfky či kotouče mohou rozehřát a přestane vám to brzdit – pokud příliš dlouho přibrzďujete nemají se šanci ráfky (u pákových brzd) nebo kotouče (u hydraulických brzd) ochlazovat. Tady pomáhá dávkové brzdění. Chystáte-li se do hor, tak existují i kotouče/desky lépe odolné proti zahřívání.

Při sjezdu, jízdě z kopce, je možné více použít zadní brzdu. zejména pokud jste ji posunutím těžiště zajistili větší efekt, ale také pro to, že riziko přelétnutí přes řídítka je větší. Nezbaví vás to ale toho, že přední kolo(brzda)  prostě lépe brzdí.

Na dnešních kolech s přehazovačkami už šlapání dozadu nebrzdí, ale u některých speciálních kol (ale i dětských kol) to stále můžete potkat. Ale i tady platí, že musíte umět dobře používat přední brzdu a šlápnutím dozadu si jenom pomáhat

Při brzdění navíc pamatujte na to, na jakém povrchu jste

Kluzké povrchy mohou znamenat, že chytíte smyk. A chytíte-li smyk předního kola, nedopadne to dobře. Na mokrém povrchu tedy hlavně zadní brzda, ale pozor, kluzký povrch je i písek, led, olej na silnici, bláto, mokré kamení. Tady viz Brzdí brzdy v dešti?

Nerovný povrch může být zásadní problém v tom, že pokud kola vyskakují do vzduchu a vy brzdíte přední brzdou, tak při výskoku se kolo kompletně zastaví a dopad bude znamenat staré známé, poletíte přes řídítka. Tady tedy spíše používat zadní.

Pozor na brzdění v písku, kamíncích či jakékoliv sypkem terénu. Tam mimochodem stačí zatočit a vyvoláte efekt brzdění. Zatočíte-li moc, tak to také moc dobře nedopadne.

Brzdíte-li v (nesilničním) terénu při jízdě z kopce, tak je případné zablokování zadního kola a uvedení do smyku dost časté, takže to nepřehánějte se silou brzdění. Při jízdě z kopce obzvlášť dbát na to, abyste nešli přes řídítka, můžete tomu (opět) pomoci posunutím těžiště

Tento tip poprvé vyšel 15. května 2018.