Na co si dát pozor při zatáčení? Jak na kole zatáčet?

Když přesvědčíte polovici k ježdění na kole po nějak tak patnácti letech přestávky, tak je to dost dobrý důvod k opakování si základů. Zejména těch o zatáčení a záludnostech s tím spojených. V prvním dni ji to samozřejmě „vyneslo“ přímo do něčeho co stálo v cestě. Což vede k prvnímu důležitému pravidlo.

Než si to patřičně vyzkoušíte, tak se nebojte před zatáčením zpomalit. Na kole máte totiž setrvačnost, na tu si musíte zvyknout – setrvačnost vás bude vynášet v zatáčce „ven“. A také si musíte zvyknout, jak „hodně“ vlastně to kolo zatáčí.

Čím rychleji jedete, tím méně můžete zatáčet je taková zjevná věc, která v první chvíli nemusí docházet. Nebojte se zpomalit předem, v zatáčení se nebojte (mírně a opatrně) přibrzdit.

Jedna další důležitá věc se týká šlapekvnitřní šlapku (tedy tu co je ve směru zatáčení) byste rozhodně neměli držet dole – ideálně je se naučit vnitřní šlapku mít zcela nahoře. Pokud tohle nebudete dodržovat, tak to dopadne dost zle – škrtnete šlapkou (nebo i patou) o zem a v méně příznivém případě z toho bude pád.

Tradičně platí i to, že musíte vnímat povrch – mokro, listí, sypký materiál znamená, že vám může sklouznout kolo. No a budete na zemi, ani nevíte jak.

Až o kousek pokročíte (a budete jezdit rychleji) tak se budete naklánět v zatáčkách – vždy se nakláníte na onu vnitřní stranu, tady ve směru zatáčení (což je přesně ten důvod proč tamní šlapku musíte mít nahoře). Děláte to proto, abyste posunuli těžiště. A také proto, aby se dalo lépe zatočit a pomoci posunu těžiště jste zabránili tomu, že vás odstředivá síla bude chtít vynést „ven. Ideální naklánění je takové, kdy se naklání kolo a na něm stále vy udržujete pozici s kolem. Můžete se směrem dovnitř mírně naklánět sami.

Pokud potřebujete i při zatáčení šlapat, tak se vám nepodaří nemít vnitřní šlapku u země – a znamená to i to, že náklon musíte přizpůsobit – méně naklonit kolo, více naklonit vlastní tělo. Ideální při zatáčení je nemuset šlapat, ale to jde jenom někdy (u kol s pevným převodem například vůbec).

Mimochodem, v zatáčení vám nepomůže tolik populární vystrkování vnitřního kolena.

A poslední (tedy pokud vás něco dalšího nenapadne) – předvídejte, dívejte se před sebe, vnímejte povrch (díra v zatáčce je podstatně nepříjemnější než při rovné jízdě).

TIP: Jízda na kole je souhrn dalších dílčích věcí o tom jak správně/bezpečně jezdit na kole.

Reklamy