Připadá vám otázka položené v titulku legrační? Tak trochu je, ale je správné si ji pokládat. Brzy v dešti pochopitelně brzdí a bylo by špatné, kdyby tomu tak nebylo. Má to ale pár „ale“ o kterých je dobré se zmínit.
První co byste měli vědět je, že mohou brzdit méně, než za sucha – platí to zejména pro klasické „špalkové“ (ráfkové, to co vidíte v obrázku v záhlaví). Stačí aby se na plochu ráfku dostala nečistota, bláto a nakonec i sama vlhkost bude znamenat, že to může víc klouzat. U kotoučových se s tímhle prakticky nesetkáte, ale hodně vody a špíny může znamenat zhoršení i zde.
Jak může ovlivnit brzdnou dráhu? U ráfkových brzd klidně až na trojnásobek. U kotoučové hydrauliky jen málo, ale pořád to může být nějaký ten metr navíc.
S čím ale při dešti daleko více počítejte je, že to bude klouzat samotným pneumatikám, do smyku se prostě dostanou daleko spíše než na čistém povrchu. Je tedy dost vhodné počítat s obecně delší brzdnou drahou.
Tradičně platí, že na kluzkém povrchu je lepší spíše použít zadní brzdu. Což, zejména pokud jste četli Jak na kole správně brzdit?, je vlastně tak trochu v rozporu s tím, že nejlépe brzdí přední brzda.
Tento tip poprvé vyšel 18. července 2019