Elektrokola mají zákonem dáno omezení asistence (příšlapu) na 25 km/h. Pokud tuto podmínku splňují, není na na nahlíženo jako na motorové vozidlo a jsou stále bicyklem. Objevuje se okolo toho řada mýtů, jako například tento:
Elektrokolo, jenž může překročit rychlost 25,-km/h je dle zákona motorovým vozidlem a platí tedy pro něj veškeré předpisy, jako pro motorku a to včetně zákazů vjezdu. Do 25 km/h je na ně nahlíženo, jako na jízdní kolo.
K němuž je nutné dodat, že každé kolo (a také elektrokolo) může překročit rychlost 25 km/h. Pokud to ušlapete, můžete jet setrvale třeba 30 km/h. A pokud se pustíte z kopce, je na vás jak to udržíte, ale jeďte si třeba 70 km/h. S příšlapem, motorem ani elektrokolem to nemá nic společného. A zákon to, samozřejmě nijak neřeší.
Další zvláštní lež vymyslel BESIP s rámci kampaně proti elektrokolům
Elektrokol přibývá. Podle odhadů jich po našich silnicích jezdí už přes čtvrt milionu! Mnoho z nich je načipovaných-někdo u nich odstranil omezovač, který hlídá max. rychlost při jízdě s pohonem na 25 km/h. Takové elektrokolo nemá na silnici co dělat a jízda na něm je nebezpečná.
Proč? Kolo není na takovou rychlost konstruované-při jízdě ve vysoké rychlosti může dojít k jeho poruše a nehodě. Ostatní řidiče také může vysoká rychlost blížícího se cyklisty zaskočit a tím dojít ke kolizi. V takových případech bohužel většinou vyhrává auto nad kolem.
Opět nesmysl. Elektrokolo je, stejně jako klasické kolo, konstruováno na rychlost i přes 50 km/h. Samozřejmě úměrně tomu jak kvalitní kolo jste si koupili, jak je opotřebené, zda není poškozené. Běžná rychlost jízdy po rovině je přes 30 km/h a z kopce budete, také běžně, překračovat 40 km/h. Přečtěte si Jaká je běžná rychlost jízdy na kole? pokud chcete vědět více.
Elektrokolo nemá konstrukcí rychlost nijak omezenou. A samozřejmě ani řidiče vaše „vysoká rychlost“ nepřekvapí.
Mimochodem, těch požadavků je víc než omezení příšlapu na 25 km/h. Chcete-li to detailněji, tak třeba viz Legislativa – elektrokola na ekolo.cz
Omezení rychlost na 25 km/h
Do 25 km/h vám bude elektrokolo pomáhat motorem (příšlap, asistence). Jakmile tuto rychlost překročíte, motor se vypne. Je to dáno zákonem a tolerance je tam 10 %, takže většina elektrokol se vypne někde okolo 27 km/h. Až rychlost snížíte, opět začne pomáhat.
Popsané je to ostatně v Jak je to s příšlapem (pomocí) u ekola? Budu muset pořád šlapat? (Jak funguje elektrokolo)
Odstranění omezovače. (Před)čipování
Odstranit omezení asistence rychlostí 25 km/h je samozřejmě možné. Většinou tzv. „přečipováním„, některá kola to mají přímo dostupná v servisním menu, někde je možné změnit firmware, na jiných jde o dodatečnou elektroniku. Bývá rozumné si to posunout na 32 km/h a je to také rychlost o kterou se řada organizací snaží aby se stala novým omezením asistence u elektrokol.
Pokud tohle uděláte, budete mít elektrokolo co „nevyhovuje“ zákonu a můžete dostat pokutu. Můžete, ale to by někdo nejprve musel přijít na to, že něco takového máte, že to používáte a také, že jste za to zodpovědní.
Nevyhovění zákona znamená i to, že s takto upraveným kolem nesmíte na veřejné komunikaci. Do lesa, na polní cesta, prostě mimo ulice, silnice a cyklostezky ovšem ano.
Samotné přečipování není nelegální a navíc se dá snadno udělat tak, že pro jízdu po veřejných komunikacích stále vaše okolo bude dodržovat omezení na 25 km/h asistenci a mimo ni si prostě omezení vypnete. Dokonce nepřijdete ani o záruku. Až vám někdo, třeba jako BESIP, bude tvrdit opačně, zasmějte se a vysvětlete jim to.
Zvýšit omezení na (či nad) 32 km/h neudělá vaše kolo nebezpečné. Je to běžná rychlost kterou na kole budete jezdit i bez elektromotoru a asistence. Stále budete muset šlapat aby to jelo (nestane se z toho moped) a stále bude na vás, abyste jezdili bezpečně a rychlost volili podle okolností.
Mělo by se zrušit omezení na 25 km/h?
Je to na vás. Počítejte s tím, že baterka se vyčerpá podstatně rychleji. Počítejte i s tím, že s takovým kolem nemáte co dělat na veřejných komunikacích. Rozhodnutí je na vás, stejně jako to, jak s tím potom naložíte. Jak už bylo uvedeno výše, na kole se běžně jezdí rychlostí nad 25 km/h.
Doporučit to? Ne, to tady nedoporučíme. 25 km/h je vyhovující (respektive nějakých těch zhruba 27 km/h) a vlastně i užitečné. Pokud chcete šetřit baterku, držte se nad 27 km/h a šlapejte za své.
Změnit zákon? Proč ne, pokud se legislativa změni, tak posunutí omezení na 32 km/h není nijak škodlivé a nevhodné. Ale jak je uvedeno výše, není k tomu moc extra důvod. Byť názory se liší. Jde zhruba o zrychlení o jednu třetinu (28 %), takže pokud používáte kolo pro přepravu (třeba do práce), tak prostě pojedete kratší dobu.
Tento článek poprvé vyšel 2. září 2020