Znáte Lesní zákon? Tedy přesněji Zákon č. 289/1995 Sb. A víte o tom, že lesní cesty jsou poněkud problematické téma z pohledu toho, jestli jde o účelové komunikace (pak na ně platí zákon o pozemních komunikacích) a zda je možné je brát jako komunikace veřejné a zda tedy na ně lze vjíždět (a stát zde) s motorovými vozidly.
Platí totiž zákaz vjezdu a stání motorových vozidel v lese (dle lesního zákona). Ale to podstatnější je, že tento zákon nezakazuje veřejné užívání lesních cest (chůzi, jízdu na kole, na koni, saních či lyžích), které se uskutečňuje v rámci užívání lesů veřejností (aniž by k tomu bylo potřeba zákona o pozemních komunikacích).
Co zákon zakazuje (§ 20)? “Mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních”. Znamená to, že se po lese na kole nemůžete pohybovat zcela volně jak vás napadne (což jako chodec můžete), ale pokud se budete držet lesních cesta a vyznačených tras, tak tomu nic nebrání.
Měli byste vědět, že se na kole prostě nemůžete vydat ani napříč polem či loukou, pokud tam nevede cesta. Ani když to vaše kolo (i vy) hravě zvládnete. A “cesta” neznamená, že napříč loukou vede pěšina.
Vhodné zmínit ještě je, že Zákon 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny omezuje vjezd na kolech do zvláště chráněných území.
Nezapomeňte, že vlastník lesa může rozhodnout o tom, zda na svém území umožní nebo omezí jízdu na kole. Taková omezení jsou často vyznačena na tabulích u vstupů do lesa.
Změní se to?
Někdy v květnu tohoto roku (2024) se objevily úvahy, že by ¨se v lese mimo zpevněné cesty měla jízda na kola (ale i na koni) zakázat. Ono “zpevněné” je nicméně spíš formulace médií, ale i tak může dojít k tomu, že se tam objeví.
„V lesích je zakázáno mimo lesní cesty a pro daný účel vyznačené stezky nebo trasy jezdit na kole nebo na jiném nemotorovém vozidle, na koni, na lyžích nebo na saních,“ má se se psát v připravované novele zákona o lesích. Což se prakticky neliší od původního znění.
Pokud by toto bylo schváleno v nějaké více omezující podobě (tedy té kde bude navíc slovo zpevněných), nebylo by pak legální jezdit na turistických trasách, nezpevněných účelových pozemních komunikacích nebo obyčejných pěšinách (kde to mimochodem ale už teď je diskutabilní).
Cyklista není chodec
Celé tohle je podobné jedné také často ignorované a opomíjené věci. Cyklista totiž není chodec pokud na kole jede (ale stane se chodcem, pokud kolo tlači, vede). A proto cyklisté nemohou jezdit po přechodu pro chodce (ani tam nemají přednost).