TIP: Čím více s nahnu nad řidítka, tím rychlejší budu!

Pomůže, když se při jízdě na kole více nahnete nad řidítka? Budete rychlejší? Pojede se vám lépe? Je tohle mýtus nebo je to založené na něčem reálném?

Samozřejmě, pokud se nahnete nad řidítka, tak máte šanci snížit odpor vzduchu – prostě tím, že zmenšíte plochu, kterou představujte vy coby jezdec. Proto také závodní jezdci jezdí na kole běžně tak, že „kladou co nejmenší odpor“ (a řidítka bývají také umístěna co nejníže, byť tohle má vliv zejména na těžiště). Závodní jezdci ale mají v zásobě řadu dalších triků pro zlepšení aerodynamiky.

Pokud ovšem závodní jezdec nejste, tak je tu špatná zpráva. Ať se budete snažit sebevíc, nahnutím se nad řidítka nikdy tak výrazně odpor vzduchu neovlivníte, aby to mělo nějaký zásadní vliv. V okamžiku kdy navíc musíte šlapat, se zpravidla dostanete do takové pozice, kde spíše negativně ovlivníte silu do šlapek a k rychlost vám to asi nepomůže. Dost dobře si navíc možná pořídíte bolest v zádech.

Při jízdě z kopce, zejména proti silnému větru, to ovšem zkusit můžete.  Tam navíc bude pomáhat, že čím rychleji jedete (a čím rychleji vítr fouká proti vám), tím více se bude odpor vyvolaný „plochou“ vašeho těla uplatňovat.

Měli byste vědět, že vedlo odporu vzduchu se vám do cesty staví valivý odpor pneumatiky. Ten, samozřejmě, můžete ovlivnit také.  Ale o tom až někdy jindy.

TIP: Městský cyklista a výdej energie 3 – vítr, dlažba, provoz je skvělé čtení na toto téma. S výpočty i grafy.

Reklamy