TIP: Jaká je běžná rychlost jízdy na kole?

Chcete vědět, jestli na svých kolojízdách jezdíte pomaleji než jiní lidé? Jaká je běžná rychlost jízdy na kole? Zda máte ještě více trénovat a snažit se dosáhnout lepších výsledků? Záleží samozřejmě jenom na vás, žádná rychlost není ta správná. Ale bývá dobré vědět, jak rychle kola jezdí. Pomůže vám tu určit, jak dlouho nějak pojedete, když budete plánovat výlety.

První užitečná věc jak zjistit vlastní rychlost jízdy je ta, že využijete Stravu (nebo jinou cestu sledování svého ježdění) – tam zjistíte po pár jízdách nejen průměrnou jízdu, ale i jak rychle jezdíte po rovinách či kopcích. K Stravě a dalším podobným mrkněte do Jak pomocí mobilního telefonu sledovat jak běháte, chodíte či jezdíte na kole

Strava vám ale může pomoci i v porovnání vaší rychlosti s dalšími lidmi. Můžete si tam zjistit jak rychle jezdí jiní lidé, ať u ž vaši přátelé nebo zcela cizí lidé, kteří nechávají mapy volně dostupné. Nesrovnávejte se s profesionály, ale s někým podobně zaměřeným jako vy určitě ano.

2019-04-19 07_58_57-Window.png
Rychlost ovlivní i znalost trasy.

POZNÁMKA: Osobně? Když se mi nechce zbytečně honit a zároveň nijak výrazně nevyužívat příšlap na elektrokole tak průměrná rychlost bývá okolo 20 km/h. Když se chce, tak se dá v pohodě udržet 25 km/h. Přesně tohle jsou dobré údaje, které vám řeknou, že když máte dvě hodiny na protáhnutí se, tak těch 40 až 50 kilometrů dát můžete, ale víc prostě ne.

Rychlost jízdy se samozřejmě bude lišit podle druhu terénu – silnice, pole či les – i povahy terénu (rovina, kopce). Jiné to bude ve městě, jiné to bude mimo město. Výrazně se to změní pojedete li po či proti větru (ideální kombinace, po větru a z kopce). Roli hraje i počasí, v zimě to jde víc ztuha, v dešti půjde rychlost také dolů.

Rychlost je různá i pro různé typy kol. Silnička na silnici je prostě něco jiného než MTB na silnici. Mrkněte i do Co se stane když budu jezdit na podhuštěných pneumatikách?

Obecně se udává, že běžná průměrná rychlost pro nevytrénované cyklisty a pro různé druhy terénu (nejedete jen po silnici a jen po rovině) je 20 km/h. Pokud půjde o jízdu pouze o silnici a nekopcový terén, tak pro obyčejné lidi co jezdí pro radost, tak oněch výše zmíněných 25 km/h.

30 až 35 km/h jezdí ti, co už mají skutečně hodně najeto, umí to a jejich fyzické dispozice tomu odpovídají – a opět platí, že to chce dobrou silnici, v lese tohle samozřejmě nedáte. Budete-li mít štěstí na terén s hodně úseky z kopce a ještě vítr v zádech, tak i těch 30 km/h průměrných můžete dosáhnout.

Chcete-li to přehledně? Průměr

  • 20 km/h je běžný pro netrénované nebo pro obtížnější terény
  • 25 km/h dokáže po delší dobu v nepříliš náročném termínu udržet většina lidí co už chvíli jezdí
  • 30 km/h už chce mít více najeto a vhodné podmínky
  • ještě větší? Profesionálové, nic  pro obyčejné lidi.

Platí i to, že kratší trasa může znamenat vyšší průměrnou rychlost (pokud nejde o svátečního jezdce). Na dlouhé trasy je trochu potřeba šetřit a rozložit síly, takže pokud se vydáte na sto kilometrovou jízdu, počítejte spíše s těmi zhruba 20 km/h než třiceti.

Čím více a déle budete na kole jezdit, tím větší je šance, že se vaše rychlost bude zvyšovat. Stejně tak bude vaše rychlost pomalejší po zimní přestávce a bude trvat pár týdnů ježdění, než se dostanete na své obvyklé hodnoty.

PS: Ježdění na kole není o tom že závodíte o co nejvyšší rychlost. Mějte prostě tu svoji. Pokud si prostě jezdíte s průměrem 15 km/h a baví vás to, tak na tom nic špatného není.

Reklamy