Přemýšlíte nad tím jak jsou na tom elektrokola vs klasická kola? A jak to celé stojí proti jiným formám dopravy? Zkuste si projít přehled výhod (a v samostatném tipu si můžete prostudovat Nevýhody elektrokol), zcela určitě vám pomůže si to lépe porovnat.
Tak jdeme na to, výhody …
1) Šetrné pro životní prostředí. V porovnání s automobily či autobusy mnohonásobně, tramvaje či vlaky na tom samozřejmě tak špatně nejsou. Ještě šetrnější jsou klasická kola, kde odpadá elektřina a baterie. Elektrokolo nemá žádné škodlivé emise do atmosféry jako spalovací motory a můžeme je s jistotou brát jako jeden z nejčistších a nejzelenějších efektivních způsobů dopravy. Pokud chcete ještě šetrnější tak použijte klasické kolo nebo jděte pěšky.
2) Zásadně levnější než automobil. Desetkrát a více nižší náklady na jeden kilometr, zásadně nižší počáteční pořizovací náklady v podobě pár desítek tisíc Kč na elektrokolo vs. až stovky tisíc na nový automobil, vysoké desítky tisíc na nepříliš vhodný ojetý automobil. Žádné povinné ručení, minimální náklady na údržbu, náklady na dobíjení jsou nesrovnatelné s náklady na pohonné hmoty. Bez nákladů na parkování.
3) Delší dojezdová vzdálenost než klasické kolo. Místo průměrných 15 km/h až 25 km/h při běžné přepravě, dojezd určitě přes padesát kilometrů, asistence elektromotor zkrátí dojezdovou dobu o třetinu až polovinu (podle druhu terénu) nebo umožní o třetinu až polovinu delší dojezdovou vzdálenost. Ve městě je elektrokolo zpravidla rychlejší než auto i městská doprava. Přečtete si Jak daleko dojedu na elektrokole?
4) Rychlejší než běžné kolo jak už bylo zmíněno výše. Na běžném kole bude netrénovaný člověk jezdit zhruba průměrných 15 km/h. Ten samý na elektrokole se dostane i k až 25 km/h (což je také limit asistence elektromotoru). Přečtěte si Jaká je běžná rychlost jízdy na kole?
5) Nezapotíte se a můžete tak bez problémů jezdit kamkoliv za prací i povinnostmi bez nutnost měnit oblečení nebo se výrazně omezovat v rychlosti či trase.
6) Můžete jet i bez šťávy a pokud vám tedy dojde baterka, tak prostě jenom budete muset šlapat. Pomaleji, s trochou více námahy, ale jedete. To se vám s autem stát nemůže pokud dojde benzín.
7) Tiché stejně jako klasické kolo, elektromotor není slyšet a jediné co už tak spíše uslyšíte je málo promazaný řetěze a práce přehazovačky. Oproti autu perfektně uslyšíte vše co se děje okolo vás. Hlukem navíc neobtěžujete ostatní.
8) Velmi malá potřeba údržby a ve srovnání s automobily prakticky nulová. Elektrokolo se v údržbě neliší od klasického kola – udržovat tlak v pneumatikách a samotné pláště, čas od času čistit řetěz a promazat ho, po delší době vyměnit, stejně jako čas od času vyměnit brzdové destičky. Většina úkonů zvládnutelná vlastními silami, v případě potřeby za velmi přijatelné ceny v jakémkoliv cyklo servisu. Elektromotor a baterie žádnou extra údržbu nepotřebují, baterii je nutné vyměnit až po typických vyšších stovkách kompletních vybíjecích cyklů.
9) Žádný řidičák ani jiná podobná omezení. Ani to věkové. Legislativně jsou elektrokola totéž jako klasická kola. Žádné lékařské prohlídky. Nepotřebujete SPZ, neplatíte povinné ručení. Mimochodem, mohou být země, kde řidičák je potřeba. U nás ne, ostatně viz Potřebujete pro elektrokolo řidičák?
10) Ideální doplněk k auto co ušetří peníze. Můžete volit vhodnou dopravu, můžete vozit kolo v autě a dojíždět na místa schůzek kde není parkování nebo je to příliš komplikované. Můžete si zajet do obchodu pro nějakou maličkost za podstatně méně peněz než autem. Ušetříte peníze a ušetříte i samotné auto.
11) Skvělé pro starší a s omezeními. Není potřeba tolik síly pro zvládání kopců ani výdrže pro delší trasy. Asistence vám je pomůže překonat. Hodí se i pro lehčí onemocnění srdce, skvělé pro rehabilitaci dolních končetin, pozitivní vliv na nervová a svalová onemocnění, krevní oběh. Pomohou tam kde nedáte kopec protože problémy s kolenem. Pohyb, čerstvý vzduch působí pozitivně na psychiku. Věděli jste, že cyklisté trpí duševními problémy méně než ostatní lidé
12) Proti větru i do kopce bez frustrace. Znáte to, ten kopec prostě nevyjedete a někde v půlce to vzdáte a jste vzteklí. Nebaví vás těch deset kilometrů proti větru, který vás občas posune dozadu místo jízdy dopředu. Elektrokolo tohle změní. Po čase budete tak jako tak potřebovat méně a méně asistence, ale kdykoliv bude potřeba je k dispozici. Přečtěte si S ekolem dokážete zvládnout kopce, o kterých jste jen snili
13) Elektrokola jsou zábavná a asistence do 25 km/h přinese větší požitek z jízdy, než „ploužení“ na 15 km/h. Víc si to užijete, jízda je dynamičtější, víc toho uvidíte, asistenci si budete řídit podle nálady i momentálních sil. Můžete si šetřit baterku na dojezd kdy už to bude takové to „ať už jsem sakra doma, dneska jsem to trochu přehnal/a“
14) Slabší cyklista bude stačit těm pokročilejším na normálních kolech. Nezůstane kdesi pozadu, díky asistenci se jim dokáže dostatečně přiblížit rychlostí i dojezdem aby to pro všechny bylo příjemné.
15) Elektrokola jsou „in“ a prodává se jich (v řadě zemí) už více než běžných kol. Není to žádná městská záležitost, na venkově si elektrokolo běžně kupují lidé co chtějí rychleji cestovat mezi vesnicemi a po okolí. Elektrokolo navíc teoreticky nemusíte kupovat, můžete si nechat přestavět klasické kolo na elektrické.
V dalším tipu si můžete projít i nevýhody elektrokol.
Tento tip poprvé vyšel 29. května 2020