Jedna z dost častých otázek u elektrokola je, zda funguje rekuperace, tedy zda se při (zejména) jízdě z kopec a při brzdění vrací “zpět” energie do baterie. Odpověď na tuto otázku je, že u většiny elektrokol nic takového neprobíhá.
Existují ale modely elektrokol, kde elektromotor není vybaven volnoběžkou (nutno dodat že to není možné u středových motorů tak jako tak). Tím je možné vyžít motor i při nešlapání a jak se otáčí, tak je možné získávat zpět energii. Absence volnoběžky ale znamená, že při jakémkoliv šlapání bude jezdec muset tak jako tak roztáčet i motor. Což přináší i to, že pokud se vám vybije baterie, tak takovéhle kolo potřebuje podstatně více síly při šlapání na dojetí domů.
Moc ale nejásejte, takováto kola dokáží vracet zpět velmi málo energie, většinou se hovoří spíše o jednotkách procent, výjimečně se může blížit desetiprocentní hranice (při ideální jízdě z kopce až k patnácti procentům). Ve většině případů tak prodloužíte dojezd o něco okolo čtyř procent, u dražších řešení mírně více. Otázkou zůstává, zda se to opravdu vyplatí s ohledem na vyšší cenu a absenci volnoběhu.
Rekuperace pak bude fungovat vždy, když jezdec nebo způsob jízdy roztáčí elektromotor – při jízdě z kopce, při brzdění, v okamžiku kdy jezdec sám intenzivně šlape.
TIP: Uma mini byl příklad městské skládačky, která podporovala rekuperaci. Případně horské BH Evo 29 2015, které je ale už tak staré, že ho ani ne původních e-shopech nenajdete
Pokračovat můžete do Co se stane, když mi na elektrokole dojde šťáva? a Jak daleko dojedu na elektrokole?
Tento tip poprvé vyšel 5. června 2018