Stisknutím "Enter" přejdete na obsah
Páteční koktejl je týdenní souhrn toho nejzajímavějšího o mikromobilitě, městské mobilitě, kolech, ekolech a všem co s tím může souviset. Nic nestojí, stačí si přihlásit odběr

TIP: Jak pečovat o baterii u elektrokola?

Baterie elektrokola je jenom trochu větší obdoba baterií (správněji akumulátorů) používaných v mobilních telefonech, tabletech či noteboocích. Uvnitř obalu se ve skutečnosti skrývají desítky kulatých článků pospojovaných do jedné velké (a velmi výkonné/kapacitní) baterie. Mimo to je zde pochopitelně nějaká potřebná související elektronika, zapínací tlačítko a konektor, který baterii umožní propojit s elektrokolem.

Baterie jsou vodě odolné ale nikoliv vodotěsné. Stejně tak samotné elektrokolo je vodě odolné ale ne vodotěsné, takže určitě ani kolo, ani baterii nezkoušejte nechávat ponořené do vody – déšť a nepřízeň počasí snese, ale i to má jisté meze.

1)  Takže první část péče o baterii je …. pokud budete jezdit setrvale v dešti nebo se chystáte dát kolo na nosič na auta a vydat se v dešti, tak je vhodné baterii chránit nějakým dodatečným vodě odolným obalem. Baterii z kola umístěného na nosiči je ale vhodné sundat a vzít do auta, ale pozor, vystavíte tím počasí konektor – a ten byste měli dodatečné ochránit. Nepočítá se totiž s tím, že by byl volně vystavený vodě. Jízda autem v dešti navíc je totéž jako když byste použili vysokotlakou vodní hadici.

2) Druhá důležitá věc je … velký pozor na mechanické poškození. Baterie elektrokola by vám prostě neměla upadnout. Hrozí poškození článků nebo propojení mezi články a také následný možný požár baterie.

TIP: V Jak pečovat o elektrokolo jsou další vhodné věci týkající se péče o elektrokolo

3) Třetí vhodná věc je nevystavovat baterii elektrokol extrémním teplotám. Stejně jako u každé jiné baterie. Může to znamenat i to, že byste si měli dávat pozor zda nenecháte kolo odstavené na prudkém slunci. V zimě pozor na vysoké mrazy – jízda v mrazu problém není, ale dochází ke snížení kapacity.

4) Pozornost je dobré věnovat i nabíjení baterie. Nenechávejte dlouhodobě baterii vybitou, nebojte se nabíjet i při malé míře vybití a rozhodně nedělejte to, že byste jednou za čas baterii kompletně vybili a kompletně nabili. Tohle byla pravda v minulosti u zcela jiných článků, než jsou v dnešních bateriích. Nabíjené baterie nenechávejte bez dozoru. Než začnete nabíjet, nechte baterii vychladnout nebo se ohřát.

Co se skrývá uvnitř baterií pro elektrokola (eKolo.cz)
Co se skrývá uvnitř baterií pro elektrokola (eKolo.cz)

5) V zimě skladujte baterii v suchu a ideálně pokojové teplotě (alespoň nad pět stupňů Celsia). Ideální je aby byla baterie velmi mírně vybitá – tedy něco jako nabít na 100 procent, projet se okolo 10 km a pak nedobíjet. Můžete nechat vybité i na 60 procent.

TIP: O vlivu počasí je řeč i v Jak je to s bateriemi u e-kola? Má vliv počasí? Hraje roli teplota? (Jak funguje elektrokolo)

6) Pozor na správnou nabíječku, tím že zkusíte do baterie „narvat“ více proudu či voltů si pomůžete tak jedině k tomu aby baterie odešla nebo začala hořet. Nabíječky neurčené právě pro tu vaši baterii navíc mohou postrádat nutné omezení nabíjecího proudu i času. Rychlo nabíjení snižuje životnost.

7) Jízda na hodně vybitou baterii (uvádí se že již pod 20 procent) může snižovat životnost baterie.

8) Běžná životnost baterie bude okolo tří let. Dva roky stará baterie už bude mít sníženou životnost a vaše kolo (stejně jako indikátory na baterii) nebudou příliš dobře ukazovat stav. Sami poznáte, že je vhodný čas pořídit baterii novou. Tu starou pak odevzdejte k recyklaci.

TIP:  Starší baterii si můžete nechat repasovat. Bude to levnější než nová a řeší to i situaci, kdy na vaše kolo už nové baterie nejsou dostupné

9) Udržujte kontakty čisté, stejně tak zapínací tlačítko. Nijak do nich mechanicky nezasahujte, pozor na zkratování. Čistěte hadříkem, můžete nízkotlakovou hadicí s vodou (rozhodně ne vysokotlakovou). Kontakty udržujte čisté jak na baterii, tak na kole.

Tento tip poprvé vyšel 11. září 2020