Pomůže, když se při jízdě na kole více nahnete nad řídítka? Budete rychlejší? Pojede se vám lépe? Je tohle mýtus nebo je to založené na něčem reálném?
Samozřejmě, pokud se nahnete nad řídítka, tak máte šanci snížit odpor vzduchu – prostě tím, že zmenšíte plochu, kterou představujte vy coby jezdec. Proto také závodní jezdci jezdí na kole běžně tak, že „kladou co nejmenší odpor“ (a řídítka bývají také umístěna co nejníže, byť tohle má vliv zejména na těžiště). Závodní jezdci ale mají v zásobě řadu dalších triků pro zlepšení aerodynamiky.
Pokud ovšem závodní jezdec nejste, tak je tu špatná zpráva. Ať se budete snažit sebevíc, nahnutím se nad řídítka nikdy tak výrazně odpor vzduchu neovlivníte, aby to mělo nějaký zásadní vliv. V okamžiku kdy navíc musíte šlapat, se zpravidla dostanete do takové pozice, kde spíše negativně ovlivníte silu do šlapek a k rychlost vám to asi nepomůže. Dost dobře si navíc možná pořídíte bolest v zádech.
Při jízdě z kopce, zejména proti silnému větru, to ovšem zkusit můžete. Tam navíc bude pomáhat, že čím rychleji jedete (a čím rychleji vítr fouká proti vám), tím více se bude odpor vyvolaný „plochou“ vašeho těla uplatňovat.
A chcete-li to celé vědecky, tak INFLUENCE OF CYCLING POSITION AND CROSSWINDS
ON PERFORMANCE AND AERODYNAMICS (PDF) je velmi dlouhá a důkladná studie. Kdyby nestačila, tak ještě třeba Aerodynamic impact of cycling postures on drafting in single paceline configurations, týká se ale jízdy ve formaci. A případně do třetice The effect of body position on the energy cost of cycling
Měli byste vědět, že vedle odporu vzduchu se vám do cesty staví valivý odpor pneumatiky. Ten, samozřejmě, můžete ovlivnit také. Ale o tom až někdy jindy.
TIP: Městský cyklista a výdej energie 3 – vítr, dlažba, provoz je skvělé čtení na toto téma. S výpočty i grafy.
Ten tip poprvé vyšel 29. května 2018