TIP: Jezdit na kole v extrémním horku?

Když už máme ten několikátý den teploty převyšující 30 stupňů, tak je čas i na tohle téma. Ježdění na kole pokud jsou vysoké teploty. Extrémní, alespoň z pohledu teplot obvyklých v našich krajích. Protože v jiných krajích mohou mít běžně i čtyřicet i více stupňů.

Odpověď na tohle je částečně jednoduchá. Sami zjistíte, že po pár hodinách jízdy ve více než 30 stupních vás to moc bavit nebude.  A sami si naordinujete přestávku. Každý člověk má ale termoregulaci a vztah k teplu jiný, takže není žádná jednotná „nevhodná“ teplota.  Bude záležet i na tom jak hodně fouká, jestli většinu cesty pojedete někde ve stínu, jak hodně namáhavá jízda bude. Pomůže tedy i vhodná volba trasy – les se hodí, stejně jako pomáhá jízda podél řeky.

Platí tady klasické věci jako u pobytu či pohybu v horku. Chraňte si hlavu (přilba tomu dost pomáhá, ale musí být dostatečně prodyšná), dejte si pozor na spálenou kůži (mazat a mazat),

Pamatujte na pitný režim a vynechejte jakýkoliv alkohol, pijte ideálně čistou vodu, žádné limonády. žádné sladké pití. Vyhněte se větší konzumaci pití s kofeinem, je to poněkud močopudné.  A nemyslete si, že vám silně chlazené pití pomůže, budete mít ještě větší žízeň. V horku rozhodně počítejte s tím, že vám jedna klasická cykloláhev stačit nebude. A když už padlo slovo cykloláhev – v teplu se voda dost rychle kazí, takže pít rychle, případně včas obměnit (a nezapomenout důkladně vypláchnout láhev i uzávěr).

Pomáhá i možnost se občas někde smočit (rybník, řeka, potok, pumpa).  K smočení (předloktí, krk, stehna) můžete použít i vodu z cykloláhve.

Zastavíte-li někde, nenechávejte kolo na slunci. Když už nic jiného, tak se vám rozpálené sedlo líbit nebude.

Kolo má jednu výhodu, pokud jedete, tak to pomáhá k ochlazování prouděním vzduchu.

Nepodceňujte ani oblečení, černé či tmavé barvy jsou špatná volba. Bílé/světlé rozhodně správná. Nezapomeňte ani na UV ochranu očí (Bez brýlí na kolo vůbec nevyrážejte. Tmavé se hodí, ale nemusí být).

Pokud v horkých dnech nutně potřebujete jet, ta pomáhá i to, že vynecháte tu nejhorší část dne – tu po poledni, tu ve které jižní národy moc dobře vědí proč je čas na siestu (12-15).  Dobře se jezdí časně ráno, stejně jako pozdě odpoledne až večer.

Pozor na asfaltové rozpálené úseky. Asfalt měkne a stávají se z něho pod vlivem sluníčka kamínka.

Nepřeceňujte se a pamatujte na váš zdravotní stav i věk.

 

 

Reklamy