Vlastně je odpověď na otázku z titulku poměrně jednoduchá. Nemohou. Zamezuje tomu Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. §57 Odst. 3:
Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Věc platná v Česku, ale ne ve všech zemích – Velká Británie a Nizozemsko jízdu vedle sebe povoluje. Austrálie ji podle všeho dokonce nařizuje. V Česku je to celé navíc ještě komplikované častou agresivitou řidičů – ti na cyklisty jedoucí vedle sebe reaguje troubením, najížděním, vybržďováním, sprchováním ostřikovači. Chováním podstatně nebezpečnějším (a protizákonným), než když jedou cyklisté vedle sebe.
Celé je to komplikované tím, že jízda za sebou může být právě pro automobilisty komplikovaná – více cyklistů za sebou znamená delší objíždění a více času stráveným předjížděním, často také delší čekání na možnost předjetí. Každé jednotlivé kolo navíc může příliš snadno vybočit při nutnosti objet překážku na vozovce (kdo by jezdil skrz díry). Z tohoto pohledu je možnost jízdy vedle sebe v jiných zemích velmi praktická.
Jízda vedle sebe je samozřejmě pro cyklisty zábavnější, mohou spolu mluvit a ne jen tiše šlapat. Praktičtější je to i z pohledu potřebné domluvy kam pokračovat. Nemluvě o tom, že při klasickém rekreačním ježdění je krajně nepraktické se muset neustále ohlížet jak daleko za vámi zůstalo dítě či manžel/ka.
Jízda za sebou u rekreačních jezdců navíc zcela určitě neznamená, že jedou půl metru po sobě – rozestupy bývají podstatně delší a objíždění takto jedoucích cyklistů je ještě komplikovanější – zvyšuje se riziko, že je auto nedokáže objet najednou a bude se muset zařazovat mezi ně. V některých zemích tamní zákony řeší i tuto eventualitu a za sebou povolují jet pouze dvěma cyklistům a další musí dodržovat bezpečný odstup pro zařazení předjíždějícího auta.
Jízda vedle sebe samozřejmě znamená, že ji musíte přizpůsobovat vozovce. Pokud je příliš úzká, je vhodné se zařadit za sebe. Pokud se blíží auto, tak potřebuje dostatek místa na předjetí.
Bez ohledu na zákon je bezohledné ježdění vedle sebe, včetně skupinek trénujících profesionálních cyklistů, hloupé a nebezpečné.
Jako vždy zde tedy platí, že zákon je vhodné dodržovat. Nebo se postarat o jeho změnu.
Zajímavě to řeší vedle na Slovensku. Od 1. března 2022 tam mohou cyklisté jet vedle sebe, pokud se jedná o skupinu, alespoň šesti cyklistů.
Ten tip poprvé vyšel 13. dubna 2020